woensdag 27 augustus 2014

Uitgangspunten van het Open Zomen Festival

Om de beschrijvingen leesbaar te houden, vermelden we hier een aantal uitgangspunten. Wijkt er iets af, dan wordt dat apart bij de zoom genoemd.



  • We werken van links naar rechts.
  • We werken aan de voorzijde van het werk.
  • De open zoomsteek echter werk je van rechts naar links aan de voorzijde van het werk. De Italiaanse open zoomsteek werk je van van links naar rechts aan de achterzijde.
  • Voor de open zoom steek, de hokjessteek en de Italiaanse open zoomsteek steeds het dunne garen gebruiken, tenzij anders vermeld.
  • Laat steeds hetzelfde aantal draden tussen elke zoom onbewerkt, bijvoorbeeld 20. Als er staat dat je bundelt per 3 draden, 3 diep, betekent dit dat je bij de 20 draden nog 3 draden moet optellen voordat je draden uithaalt omdat je al je zomen visueel op dezelfde afstand van elkaar wilt hebben. Als er een versiering gemaakt wordt van 6 draden hoog, tel je die op bij de 20 die je tussen je werk houd.
Bij de open zomen in onze lap werken we dus steeds aan de voorzijde en van rechts naar links. Waarom toon ik dan toch de open zoomsteek aan de achterzijde? Er komt een tijd dat je de lap wilt omzomen. Dan zet je met de open zoomsteek meteen ook de inslag van de zoom vast, en dán werk je aan de achterzijde.


Hier zie je hoe het zomen aan de achterzijde in zijn werk gaat.





3 opmerkingen:

  1. Hihi van de afstand telling begrijp maar van de rest.... Ik ben links dus werk altijd van links naar recht anders kan ik niet niet.
    Het zal vanzelf duidelijk worden met de uitleg en zien lol..
    De zijranden doe ik per grootte want als het niet lukt vind ik het zonde van al het werk en een platsteek is steeds zo geborduurd en wil dat afwisselen met verschillende dingen zoals terug weven enz.
    Lap en garen liggen klaar en ik ga ervoor vindt het zo leuk!!
    Groetjes Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Janny, uitleg aan linkshandigen is een uitdaging, omdat ik zelf erg rechts ben :-) In het café lossen we het meestal op door tegenover elkaar te gaan zitten en dan te spiegelen wat de ander doet. Op papier of digitaal werkt dit helaas niet..

      Verwijderen
  2. P.s. Leuk trouwens dat je gaat meedoen, het wordt heel gezellig zo!

    BeantwoordenVerwijderen