woensdag 5 oktober 2016

De Rhodos steek




Met twee draden dmc op elf draads stof geborduurd.



Trouwe bezoekers van ons Handwerkcafé kennen deze steek al van workshops. Het is een leuke steek die veel effect geeft en in veel verschillende vormen kan worden geborduurd. Hij kan niet alleen in tapisserie worden toegepast, maar komt ook voor als 'speciale steek' bij kruissteekborduurwerk.

Hieronder zie je de Rhodossteek in de vorm van een vlinder, toegepast als speciale steek bij kruissteekborduurwerk. (Ontwerp en copyright: Lilian Kok).

Wie kijkt op Pinterest tapisserie how-to ziet veel voorbeelden met steektekening hoe een Rhodossteek wordt geborduurd. Scrol ook verder naar beneden in dit album, de steekvoorbeelden staan niet gesorteerd!

Via deze link kom je bij ontwerpster Carol Leather, die ook heel veel voorbeelden van tapisserie steken op haar site heeft staan.


Mijn versie van een hart borduurde ik op mijn tapisserie lap, en voor jullie gemak geef ik hier het patroon. Veel plezier ermee en laat vooral eens een foto zien als je iets met de Rhodossteek, dan wel met mijn patroontje doet!


copyright: Lilian Kok
Borduur eerst de harten, vul daarna de achtergrond op met rechtopstaande platsteken over twee draden.
Soms kan de platstreek maar over 1 draad worden uitgevoerd. In dit patroon stelt elke stippellijn een
weefseldraad voor. Het computerprogramma werkt niet mee om de steken over slechts 1 draad te tekenen. Zo stellen de streepjes links en rechts van de onderste steek van het hart dus een platsteekje over 1 draad voor.
Veel plezier met borduren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten